الأربعاء، 5 مارس 2008

فراخ مسلوقه


ايوه سمعاكى وانتى بتقولى هيا روينا فكرانا مش بنعرف نعمل فراخ مسلوقه ولا ايه
اه انا بقول لكم مش بتعرفو تعملو مش كل واحده حطت فرخه فى ماء مغلى وسبتها شويه على النار
يبقى سلقت فارخه براحه كده وركزو معايا شويه
المكونات
1_فرخه تكون حلوه كده وزنها يتراوح بين 2الى 3كيلو وحيتكم متسترخصوش
2_ماء بس ميكونش من الحنفيه ويستحسن ميكنش من مصر لان الماء فى مصرالصراحه خساره فى الفراخ لانه نقى وشفاف ولايوجد به اى رواسب مش قلت مره يا بختك ياواد يامصرى
3_بصلتين وكما اوصانا رسولنا صلى الله عليه وسلم بالجارو ليسود بينا وبين جيراننا الحب ولن يسود
الحب الا اذا رفعنا الكلفه ولن ترفع الكلفه الا اذا استلفنا البصلتين من ام سامح اللى فوقينا
4_ملح افتكر ان ام سامح مش هتقول حاجه لو طلبتو منها شويه ملح مع البصلتين
5_ورق لورا (ابصم بالعشره انكم مش عرفينو ولا حتى ام سامح عارفاه)ابعتو الواد سامح يجيبه من عند العطار
6_حبهان

7_حله غويطه
الطريقه اتبعوها بالحرف الواحد وبلاش فذلكه ومتعملوش فيها ابو العريف
اول حاجه نجيب الحله ونحط فيها الماء ونستنا لحد متغلى
وبعدين نحط الفرخه فى الماء ونضع عليها 4او5 حبهان وورق اللورا
وشويه ملح بمقدار قبضه اليد برده زى الرز اللى سبق وقلت لكم عليه
والبصلتين بتوع ام سامح ونفضل جنب الحله لحد ميتكون الريم بتاع الشوربه ونقعد نشيله بالمعلقه
ونسيبها على النار لحد متستوى
طيب يا فلحين هتعرفو ازاى ان هيا استوت هقول لكم متخفوش
تشدو الفرخه من جناحها ان انكسر ولقيتو الفرخه بقت مكسوره الجناح
يبقى استوت متفتكروش ان كده خلاص لا لسه
تطلعى الفرخه من الشوربه وتحطيها فى صنيه وتدهينيها بعصير برتقال
وتولعى الشوايه بتاع الفرن وتسبيها 10 دقائق مبرووووووووووووك
الفرخه خلصت وتقدرى تقدميها لاسرتك اللى مش هتصدق انك انتى اللى عملاها وبلاش تقولى لهم انك عارفه الطريقه من المدونه عشان متكبرش وانتم اللى هتخسرو لانكم مش هتعرفو تكلمونى وانتم عارفيين اللى فيه ذره من الكبر مش هيدخل الجنه



هناك 24 تعليقًا:

سكر النبات يقول...

عايزه ازرغت
عايزه اتنطت من الفرحه
مش مصدقه نفسى
انا لو قلت لخطيبى هش هيصدق
دا يمكن يشيلنى شيل من على الارض

"انا بقيت بعرف اسلق الفراخ"
انا مش عارفه اشكرك ازاى يا روينا
بجد مش عارفه
انتى عملتى فيا اكبر جميل
يا رب اعرف اعمل الخضار بأه علشان تكون الواجبه متكامله
و على فكره ام سامح اللى فوقينا سافرت السودان
اصل سامح جاله عقد عمل هناك
يلا هتطر اجى اخد البصل و الحبهان و ورق فيفى من عندك
سلام و رورو

روينا يقول...

ايه العهسل ده بس يا سكر بنات هههههههههههه والله فرحتينى بقا سامح جاله عقد السفر خلاص ده زمان ام سامح هتموت من الفرحه كويس يا سكر بنات انك قولتيلى عشان ابارك لها اهو واجب برده
وياستى لا شكر على واجب دى رساله بعملها فى بنات المصريين وان شاء الله هلبى جميع طلباتك الخضار وكمان عشان تتنططى من الفرحه اكتر هعلمكو الرز كمان اه انا عارفه انى قلت لكم الطريقه بختصار (قبضه يد)بس هقولها بستفاضه عشان خطيبك ينبسط اخر انبساط ده احنا مصدقنا

غير معرف يقول...

يخرب بيت الهبل بقلكم ايه ياعيال محدش يسمع كلام الست روينا تلقئيها عملت المقلب ده فى ناس تانيه وماتوا كلهم الانسه ديه معايا من زمااااااااااان وانا اكتر واحده عرفاها ...اظن عرفتينى ياست روينا
اشوفك فى المقلب التانى
ولا اقلك افتحيلك قناه اسمها احلى عك وانا اللى عليا الدعايا
على فكره بطنى وجعتنى وانا بقرا القرف ده ييييييييييييييييييييييييع
وشويه وشويه هاتقوللنا ازاى نسلق الكتكوت اصل انا عارفه دماغك والملوخيه اللى جواها
الله يكون فى عووووووووووووووووووووووونه

سكر النبات يقول...

انتى يا ست روينا فين طبق الخضار الاكل هيبرد
و خطيبى هيعلقنى فى النجفه كده
بعد اما فهمته انه واخد طباخه ماهره
انجزى الاكل هيبرد
و خطيبى هيسبنىىىىىىىىىى و انتى عارفه انا مصدقت لقيته

سكر النبات يقول...

ايه جو المخابرات اللى انتى عاملاه ده هو انتى شغاله فى الطبيخ و لا فى الامم المتحده

روينا يقول...

ايه ياست سكر البنات يعنى منتش عارفه انا ليه متاخره فى كتابه طبق الخضار
انا كل مقول هنزل السوق عشان اجيب الحضار الاقى كل حاجه غليت اقول بلاش اشترى انهرده هنزل بكره اشترى
انزل تانى يوم الاقى الدنيا ولعتتتتتتت
تصورى ازازه الزيت بعشره جنيه
اصبرى هقبض الجمعيه اخر الاسبوع وانزل اشترى الطلبات بعدها علطولللل
بس ادعو معايا الحاجه متغلاش اكتر من كده عشان انا حسباها بالسحتوت

غير معرف يقول...

يارونيا خطيب سكر هايسبها وانت عارفه هيا مصدقت ولقيته وانا مش عايزه احكيلك القصه هيا لقيته ازاى هاستاذن منها واحكيهلكم
وبعدين احنا عايزين مقالات تولع الدنيا يااااااااااااااااااااااااااااااالااااااااا اديها

روينا يقول...

عشان خاطر البنات الغلابه يا سكر بنات احكيلنا ازاى جبتى خطيبك ومنين وبكام وفى فصال ولاده السعر نهائي
يلا اسمحلها تحكيلنا نوبك ثوووووواب

سيف الهوا يقول...

يا هلا بيكم بعد الاكلة الفظيعة دى
مبروك يا سكر ولونها متاخرة مقلتيش انك خطبتى يعنى اصل انا بدور برده بس ايه انا لقيت سوبر ماركت عنده خطاب او خطاف مش فارقة كتير بس ايه تحفة وجميع المقاسات اكس لارج وفى كمان 5 اكس لارج تصورى لو عايزة يا روينا هاتلاقى اللى فى نفسك هناك وفى بقى بيض وسمر وكاروهات كمان ومقلم اومال مبروك لسامح وسلامون للحجة ام ابراهيم وسلم عالالالالالاى سلم يا سلام سلم
على فكرة يا سكر انا اعرف طريقة الخضار سهله هاتى حلتين واحدة اسلقى فيها مية مغلية والتانية قشرى فيها الخضار وطبعا ترمى الخضار وتخلى القشر وبعد المية ما تنشف والحلة تولع حطى فيها القشر وسبيها 5 ايام فى الفريزر وبالهنا والشفا
وخلى خطيبك يثبت النجفة كويس احسن تقعى

روينا يقول...

اهلا بالست(هوا)نورتينى بنصائحك الغاليه انا مش عارفه من غيرك اعمل ايه لوانى يعنى زعلانه منك وشايله فى قلبى لو ياشيخه عايزه تعملى خير كتمى عليه مش تسيحي عشان تخدى ثوابه
(ابعتى طريقه الخضار على الاميل)عشان هما هنا فكرينى بريمو استرى عليا ربنا يسترك
وليا طلب كمان معلش هتقل عليكى
هو السوبر ماركت عنوانه ايه اصل عمو السيد اللى جنبنا معدوش غير مخطط ابيض فى اسود

سيف الهوا يقول...

هاى روينا لا شكر على واجب النصائح الغالية دى مبتطلعش غير للغالين ومعنديش اغلى منك بس انا مش عايزاكى تزعلى انا حبيت اسيح بطريقة عمل الخضار قلت اهو الكل يستفيد عشان انتى عارفة بقى اقرب طريق للقلب المعدة فقلت اعمل فيكم جميل
اه بالنسبة للسوبر ماركت لا يا حببتى انتى مش بتقلى ولا حاجة انا فى الخدمة بصى يا ستى انتى اسألى هناك هتلاقيه على تانى ناصية واحودى شمين على رجلك الشمال تانى عمارة الدور السبعتماشر
عاشر شقة هتلاقى تشكيلة تحفة وكل الالوان ولو عايزة تخلطى انتى بنفسك هتلاقى هناك قسم الخلط خلاط كبير توماتيكى واشتغلى بقى براحتك

روينا يقول...

سيف الهوا
انا مكسوفه منك من كتر جميلكككككككككككككك

muslima 4ever يقول...

ماشاء الله اختي
ممكن تسمحيلي اسميكي بنت الاخوان

بالفعل اعجبتني مدونتكي

ممكن استعين بكي في بعض الاشياء التي اود ان اضيفها بمدونتي

غير معرف يقول...

شكرا على طريقة الفراخ المسلوقة
وانا أول مرة فعلا أسمع عن ورق لورا والحبهان والكلام دا
على فكره انا إسمي محمد
وامي وابويا مسافرين فحبيت أعمل فراخ
ولسا عارف دلوقتي وشكرا

غير معرف يقول...

حبيبنى بقوللك انا اخويا الصغير بيحب اكل الفراخ المسلوقة وهو دلوقتى عايز يدخل المطبخ ويعملها وانا خطبيى شوية ويجى وانا مش عارفة اعمل اية

غير معرف يقول...

حبيبنى بقوللك انا اخويا الصغير بيحب اكل الفراخ المسلوقة وهو دلوقتى عايز يدخل المطبخ ويعملها وانا خطبيى شوية ويجى وانا مش عارفة اعمل اية

غير معرف يقول...

حبيبنى بقوللك انا اخويا الصغير بيحب اكل الفراخ المسلوقة وهو دلوقتى عايز يدخل المطبخ ويعملها وانا خطبيى شوية ويجى وانا مش عارفة اعمل اية

غير معرف يقول...

حبيبنى بقوللك انا اخويا الصغير بيحب اكل الفراخ المسلوقة وهو دلوقتى عايز يدخل المطبخ ويعملها وانا خطبيى شوية ويجى وانا مش عارفة اعمل اية

غير معرف يقول...

حبيبنى بقوللك انا اخويا الصغير بيحب اكل الفراخ المسلوقة وهو دلوقتى عايز يدخل المطبخ ويعملها وانا خطبيى شوية ويجى وانا مش عارفة اعمل اية

غير معرف يقول...

حبيبنى بقوللك انا اخويا الصغير بيحب اكل الفراخ المسلوقة وهو دلوقتى عايز يدخل المطبخ ويعملها وانا خطبيى شوية ويجى وانا مش عارفة اعمل اية

غير معرف يقول...

حبيبنى بقوللك انا اخويا الصغير بيحب اكل الفراخ المسلوقة وهو دلوقتى عايز يدخل المطبخ ويعملها وانا خطبيى شوية ويجى وانا مش عارفة اعمل اية

غير معرف يقول...

حبيبنى بقوللك انا اخويا الصغير بيحب اكل الفراخ المسلوقة وهو دلوقتى عايز يدخل المطبخ ويعملها وانا خطبيى شوية ويجى وانا مش عارفة اعمل اية

غير معرف يقول...

حبيبنى بقوللك انا اخويا الصغير بيحب اكل الفراخ المسلوقة وهو دلوقتى عايز يدخل المطبخ ويعملها وانا خطبيى شوية ويجى وانا مش عارفة اعمل اية

Unknown يقول...

لا يجوز الحلف بغير الله لاتقولي وحياتكم